De prijzenoorlog van 2003

Ik ben het nog niet vergeten. De prijzenoorlog van najaar 2003. Ik werd erop gewezen in een krant. Het is nu bijna 10 jaar geleden maar het doet nog steeds pijn. Ik merk het ook als ik met mensen over wil praten. Men wil er nog steeds niet over praten. Veel mensen zien Albert Hein als boosdoener, maar ik denk dat de werkelijke oorzaak van de ellende in de boodschappenmandjes ligt. Hoe zit dat?

In voorjaar 2003 zijn alle supermarkten overgegaan op een ander model mand. Niet zo zeer kleiner, als wel uitnodigender. Mensen werden gulziger, of ze nou wilden of niet. Supermarkten haakten daarop in door te stunten met hun waar. Gevolg: onvoorstelbare prijsdalingen. Zonder precedent, durf ik te stellen.

Het is wel jammer dat een krant als De Speld wel aandacht besteed aan die oorlog, maar de diepgravende verklaring erachter niet geeft. Overigens, de landelijke dagbladen hebben niets gemeld over die oorlog, nu 9 jaar geleden. Dat geeft maar weer eens te denken. De term ‘kwaliteitskrant’ kun je beter niet op NRC, Volkskrant, Trouw en Telegraaf plakken. Dan kun je beter de volgende, scherpe analyse lezen:

Analyse van de prijzenoorlog van 2003.

(c) rick ruhland 2012.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.