Black peat

Nederland is de weg kwijt. Partijen willen zich afscheiden, minderheden leggen meerderheden hun wil op, emoties nemen de plek in van dialoog en argumenten, en koste wat het koste moet elk individu gelijk krijgen, elke individu moet gehoord worden.

Welnu, ik weiger mee te doen aan de gekte. Zwarte piet is zo’n voorbeeld. Dat fictieve personage wordt gezien door een kleine groep mensen als racisme, en iedereen die Zwarte piet niet in de ban doet, is een racist. De minderhedenwerkelijkheid wordt verpakt als logica. Ik heb het idee dat die minderheid uit is op stereotypering van de sinterklaasvierder. Het rare is alleen dat Zwarte piet geen afspiegeling is van iets dat je in de werkelijkheid ziet. Het is een vorm ooit bedacht. Een overdrijving. Zoiets als: een blanke kan niet dansen. Dat is ook niet waar. Ik kan heel goed dansen, en ik ben blank. Ik ken geen enkele zwarte collega of vriend of kennis die met rode botoxlippen, armbanden als oorbellen en in carnavalskledij en pofbroeken over straat gaat. Dat is fictieve stereotypie. Wie met mij omgaat, zal merken dat als je niet over een stereotypering heen kunt stappen (en uit boeken als Het feilbare brein van nobelprijswinnaar Daniel Kahneman blijkt dat elk mens met stereotypen leeft), je dan van mij de wind van voren krijgt.

Ik volhard in black peat. Ik zal wel gekielhaald worden door een minderheid, die vermoed dat ik een racist ben. Die in hun fasc… eh, fanatisme niet meer luisteren naar andermans ideeën over het leven, de mens; die willen zeker niet horen dat huidskleur, ras, soort kleding, religie er niet toe, seksuele voorkeur er niet toe doen. Binnen elke religie, huidskleur, etc. bevinden zich domme en slimme mensen, mooie en lelijke mensen, positieve en negatieve mensen, etc. etc. etc. Als je dat niet kunt zien, ben je gehersenspoeld, of je bent nog nooit buiten je grenzen van je dorp geweest (dorp staat hier niet alleen voor een fysieke wereld van huizen en straten etc., maar ook voor iemands ideeënwereld, voorstellingsvermogen, creativiteit, etc).

Het erge is: de onderdrukkers van zwarte piet zijn van mening dat voorstanders van zwarte piet de slavernij nog steeds onderstrepen. Moet ik dan slaaf van de mening van een andere mening zijn? Hebben zij het recht te zeggen dat ik iets denken moet of iets niet denken mag? Rot op zeg. Ik weiger te accepteren dat een ander wordt onderdrukt, een ander monddood wordt gemaakt.

Die minderheid (elke minderheid) die zo fanatiek is dat ze uit alle hoeken en gaten hun emoties halen, zal die dan presenteren als argumenten, als verklaring, rechtvaardiging. Luisteren naar anderen doen ze niet, zij willen dat anderen naar hun luistert.

Ik ben doof inmiddels. En drink Black peat. Wat een geweldige whisky. Geen minderheid zal me mijn whisky ontnemen.

© Rick Ruhland 2014

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.