Proefschrift van de week

Titel: Huismiddeltjes tegen schimmel: Alternatieven voor yoghurt. Auteur: Fecha Fiegun.

Samenvatting: Ik ben geen vrouw. Onderzoeken naar de vrouw,  geest of lichaam, gaan mij dan ook niet zelden boven de pet. Ik heb geen idee wat het is om ongesteld of zwanger te zijn. Geen idee wat het is om een vagina te hebben. 

Als man weet ik wel hoe dat wonderlijke geslacht van een vrouw eruit ziet. Daar houdt het ook op, qua kennis en voelen. Ik ben ook niet iemand die flauwe grappen maakt over visgeuren vagina’s.

Fiegun, zelf een vrouw zo begreep ik uit haar biografie, is overtuigd pacifist, en dat draagt ze ook uit richting dieren. Ik heb geen idee waarom ze dit meldt, in de inleiding van haar proefschrift, maar ze zegt dat vrouwelijke problemen niet ten koste van dieren mogen gaan.

Eerst had ik niet door wat ze nou bedoelde, maar al snel kwam ze aan met de behandeling van vaginale schimmels met behulp van yoghurt.

Ik weet niet wat ik moet denken van het verhaal. Ja, ik ben voor medische handelingen en behandelingen waar geen dieren aan te pas zijn gekomen. Het verhaal is overduidelijk geïnspireerd op seksuologische en gynaecologische kennis.

Daarbij komt een stukje biomedisch gedachtegoed van het vrouwelijke geslacht. De werking van klieren, en de stoffen die worden afgescheiden, maar ook de cultuur van bacteriën spelen een rol.

Conclusie: Waar ik afhaak, is niet als een onderzoeker als Fiegun een onderwerp aansnijdt waar ik niks van weet. Sterker, dan is mijn interesse gewekt. Wat ik niet weet is boeiender dan wat ik wel weet.

Waar ik afhaak is wanneer een onderzoeker politiek bedrijft over de rug van de wetenschap. Waarom zou je überhaupt een toetje tussen je schaamlippen duwen? Zeker als bekend is dat het geen of nauwelijks effect op schimmels heeft.

Maar om dan aan te komen met plantaardige yoghurt en amandelmelk als een manier om schimmels te behandelen, dat overtuigt niet. 

Welbeschouwd heb ik mijn tijd verdaan met het lezen van dit broddelwerk. Schimmels en infectie laten behandelen als de verschijnselen chronisch worden en tot pijn lijden, dat is slim. Gebruik maken van de reguliere geneeskunde is dan misschien de te bewandelen weg.

En eerlijk gezegd: ik zie niet in waarom hier een doctoraat aan wordt toegekend.

© Rick Ruhland 2024

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.